Això del “bou” és perquè els francesos en són molt del tema, però la recepta la podeu fer perfectament amb vedella. Típic guisat on es marina la carn amb verdures, vi i herbes aromàtiques però amb la peça de carn sencera (també es cou sencera). El tall ideal és el “filet de pobre” o la “culata”.
Ingredients:
1 kilo de carn de bou (o vedella)
1 pastanaga, 1 ceba, 1 branca d´api, oli d´oliva
2 dents d´all, llorer, farigola, pebre de Jamaica
sal, pebre, 1 ampolla de vi negre “decent”, 1/2 tassa de conyac
2 ossos del genoll, 1 o 2 peu de vedella, mig litre de brou de carn
cebetes petites (opcional), puré de patates x acompanyar (opcional)
Posar la meitat de les verdures, tallades, en cru al fons del recipient on marinareu la carn, salpebrada. La poseu a sobre i la cobriu amb la resta de verdures i ho mulleu amb el vi, el conyac i un bon raig d´oli. Deixar-ho tapat entre 12 i 24 hores a la nevera, donant la volta a la carn unes quantes vegades durant tot el procés.
Abans de daurar la carn s´ha d´haver-la eixugat bé. Una vegada ben marcada es reserva i es posen totes les verdures amb els líquids en una cassola fins que hagin reduit a la meitat. Llavors hi posem els ossos, el brou i la carn i ho enfornem a uns 160 graus a la part baixa del forn, aproximadament unes dues hores i mitja o tres.
No ha de bullir. Mentrestant podeu preparar unes cebetes “del platillo” amb una mica de sucre i conyac, tot i que no se´n troben pas sempre, més aviat al contrari, així que si podeu feu-ho, però no és imprescindible. Si ho és, almenys per mí, un puré de patates (amb mantega i llet serà moooolt millor) o unes pastanagues saltejades amb mantega, clar (estem parlant d´una recepta 100% francesa). Quan la carn estigui llesta la reserveu i coleu totes les verdures. Amb el suc resultant el poseu en una paella o en un cassó i el reduiu fins que tingui consistència de salsa…afegint-hi farina o midó de blat acabareu abans, tot i que amb els ossos del genoll i els peus de vedella segurament haureu tingut una bona quantitat de colàgen. En fi, feu-ho amb temps perquè per aconseguir la salsa encara trigareu una bona estona. Quan estigueu a punt de tenir-la regenereu la carn dins d´aquesta salsa i la talleu just abans de servir-la. Plat laboriós però que val la pena fer!